Tradiční japonský porcelán Kutani v designovém kabátu

Andrea
17.12.2010
  • Design

Spojování tradičního umění s moderními designovými prvky bývá vždy velkým riskem. Výsledek se buď stane odstrašujícím příkladem anebo vzbudí velkou pozornost diváků i kritiků a dokáže téměř nemožné - posune tradiční umění směrem k současnosti. Příkladem povedeného propojení tradice a současného designu se stal hit letošního Designtide Tokio - japonský porcelán Kutani v provedení španělského designéra Jaimeho Hayóna.

Původ porcelánu Kutani sahá až do 16. století. Název porcelánu vychází z oblasti „Devíti údolí", kde se vůbec první kusy porcelánu vyráběly. Postupem času si Kutani styl získával stále více příznivců a jeho tvorba se rozšířila do celého Japonska. Nejčastějšími motivy, které lze na porcelánu vidět, jsou výjevy z tradičního japonského života včetně hrajících si dětí až po bojující samuraje a přírodní, zejména pak květinové motivy. Veškeré motivy jsou vždy propracovány do nejmenšího detailu. Každý znázorněný obličej má svůj specifický výraz, stejně jako každý ohyb šatu je jedinečný a podrobně vykreslený.

Myšlenka posunout tradiční tvorbu Kutani více k současným trendům se zrodila v hlavě Hirotoshi Maruwaka, vůdčí osobnosti japonské designové značky Maruwakaya vycházející z netradicionalistických tendencí. Zásadním momentem pro naplnění odvážné myšlenky se stal rok 2009 a setkání Maruwaky s mladým Španělem Jaimem Hayónem vystavujícím během Designtide Tokio 2009. Maruwaka neváhal a španělského tvůrce oslovil s nabídkou podílet se na jedinečném projektu návrhu nových motivů a prvků tradičního Kutani porcelánu. Taková výzva se neodmítá, a tak v následujících měsících vzniklo skutečně neobvyklé spojení japonské tradiční porcelánky Choemon, japonského designu Maruwaka a Jaimeho Hayóna.

Při navrhování mladý designér vycházel z toho, že porcelán Kutani je kromě tradičního umění také funkčním nástrojem. Všechny jeho kusy jsou součástmi stolovacích rituálu, který tak estetizují a zároveň organizují. Hlavním motivem práce se proto pro Hayóna stalo „tsunari" neboli vztah. Tvorba nových motivů měla být vedena zejména vztahem mezi dvěma kulturami, vztahem mezi zvyky stolování i vztahy mezi jídlem a jeho prezentací. Během roku stráveného nad navrhováním Hayón čerpal z pozorování tradičního stolovacího ceremoniálu Kaiseki, sledoval rytmus života na japonských rybích trzích, každodenní život města Asuka a prvky tradičního japonského umění Kabuki. Sám ke spolupráci řekl: „Práce s Choemon a týmem řemeslníků byla úžasná zkušenost. Po dlouhou dobu jsem již pracoval se skutečně šikovnými lidmi, ale tady jsem cítil radost a tradici, což byla velká výzva."

Vzájemná důvěra a spolupráce se oběma stranám vyplatila. Během roku vznikla originální a vysoce hodnocená designová sada Kutani, která se představila během podzimního tokijského týdne designu. Tím však práce s projektem nekončí. Hitoshi Maruwaka, tvůrce myšlenky, doufá, že společný japonsko-španělský projekt bude první vlaštovkou, která ukáže tradičním řemeslníkům a tvůrcům Kutani porcelánu, že posunování tradic není zločinem, ale zdrojem inspirace. „Do několika budoucích let plánujeme prezentovat výsledky našeho projektu, které, jak doufáme, by mohly inspirovat mnoho lidí po celém Japonsku a vyzvat je k přemýšlení o nových věcech."

Zdroj a foto : dezeen.com, hayonstudio.com

doprava zdarma
objednávky nad 9 999,- Kč
 
Vrácení zboží
zboží můžete vrátit do 14 dnů
 
+420 733 712 508
uživatelská podpora 9:30 - 20:30